dinsdag 13 oktober 2015

Hoe lang blijven we de dinosaurussen nog voeren?

Gisteren stuurde ik het MT mijn visie op de toekomst van het onderwijs op het ONC, verpakt als '10 geboden' voor digitaal leermateriaal. Zie het volgende artikel op deze blog. Onnodig te zeggen dat de grote uitgevers, van wie wij papieren kwaliteit gewend waren, het op veel punten nog immer laten afweten als het om digitalisering gaat. Ik noem ze: papieren dinosaurussen. Ze hebben een veelbelovende toekomst achter zich. Dat is geen kwestie van mismanagement maar van een te snel veranderde omgeving. ICT heeft zich niet geleidelijk ontwikkeld, maar is als een soort komeet ingeslagen en heeft het wereldklimaat in korte tijd totaal veranderd. Voor een nationaal gebonden onderwijsproduct in ons kleine taalgebied is deze klimaatverandering lastig te overleven. Het zijn de kleine beestjes die het zullen redden. 

Wij op school hebben inmiddels de nodige ervaring met het digitale leermateriaal van onze vertrouwde reuzen. Naast bewondering voor veel nieuwe mogelijkheden en blijvend vertrouwen in de degelijke inhoud, is er toch ook sprake van teleurstelling over het gebrek aan flexibiliteit, de logheid, de gebrekkige service en de blijvende papier-achter-glaservaring. 

Terug naar het papieren boekenpakket dan maar? Ik zie het niet gebeuren. Want dat betekent géén maatwerk, géén personalisering, géén volgsysteem, géén interactieve oefeningen en toetsen, niet leren zoeken en selecteren van digitale info, kortom we sluiten ons dan af voor mogelijkheden die we willen en die qua technologie wel degelijk onder handbereik zijn. Maar misschien moeten we op zoek naar de kleine beestjes in uitgeversland die wèl de durf en flexibiliteit hebben om iets echt nieuws te bouwen, leermateriaal dat 'lean and mean' is en niet bezwaard door de last van een papieren verleden. 

Toeval bestaat niet? Vandaag was uitgeverij Noordhoff negatief in het nieuws. De digitale producten haperen keer op keer. Verbetering blijft uit, de ontwikkeling richting digitalisering stokt. Een directeur is inmiddels opgestapt na vijf pogingen zijn bedrijf te verkopen. De winstgevendheid van de producten is omgekeerd evenredig aan de waardering van Noordhoff door potentiële kopers.

Ik betreur deze ontwikkeling om veel redenen. Bijvoorbeeld omdat ik van goede leerboeken houd en die maakte Noordhoff jarenlang voor mijn vak. Ik heb nog meegeschreven aan de eerste generatie digitale modules, met veel pioniersplezier. Toen waren het de scholen die er te weinig mee konden - geen personal devices op school en nog niet overal computers thuis. Nu zijn het de uitgevers die de boot dreigen te missen. We moeten nu stappen ondernemen om de juiste werkwijze te ontwikkelen met passend materiaal dat is gemaakt voor een scherm. Onze oriëntatie op leermateriaal zal zich daarom moeten verbreden buiten de gebaande paden, dat is althans mijn overtuiging. Wat vind jij?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.