maandag 19 september 2016

Schermcode weg, wat nu?

Leerlingen hebben een schermcode moeten instellen om de iPad af te grendelen van gebruik door anderen. Daarbij is duidelijk gezegd dat ze de code moeten opslaan op een veilige plaats, bijvoorbeeld als notitie in de mobiele telefoon. Misschien niet duidelijk genoeg, want er zijn al diverse leerlingen bij me langs geweest om met een sip gezicht te melden dat de code kwijt was...

Wat te doen? En belangrijker nog: wat NIET te doen?

In veel gevallen herinnert de leerlingen zich de code vijf minuten tot vijf uur later wel weer. Belangrijk is: NIET van het netwerk gaan, dus NIET de iPad helemaal uit en weer aanzetten. Dat brengt de code niet terug, en erger: het zorgt ervoor dat de iPad naar de Clauslaan zal moeten om daar gewist te worden.

Als na enkele malen proberen en enkele uren wachten de munt nog steeds niet valt, is een topdeskmelding nodig via docent / mentor / ICT-co├Ârdinator. Op voorwaarde dat de iPad nog op het netwerk zit, kan de code dan op afstand worden gewist.

Een punt van aandacht hierbij is de voorlichting aan de leerlingen. Soms kan ik me niet onttrekken aan de indruk dat de schermcode is gewist als gevolg van 'leuke spelletjes' waarbij leerlingen elkaars iPad bemachtigen en snel achter elkaar een verkeerde code intoetsen. Met voorspelbaar gevolg. Dit is pestgedrag met heel vervelende gevolgen. Laten we er alert op zijn. Dat begint met duidelijk maken wat er gebeurt en wat de consequenties zijn. Bespreekpuntje tijdens het mentoruur misschien, in deze week tegen het pesten?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.